PROGRAMMA  PROJECTEN  ACTION RESEARCH  Stadium  
Stadium
DENNIS ADAMS

Stadium, 2002, Langerak en Parkwijk
Dennis Adams (VS)


Verspreid over de wijken Parkwijk en Langerak heeft Dennis Adams feloranje kuipstoelen geplaatst. De stoelen, modellen van de oorspronkelijke stoelen op de F-sidetribune van het Utrechtse voetbalstadion Galgenwaard, zijn allemaal gericht op het centrum van Utrecht. De kunstenaar legt zo een relatie tussen de oude en de nieuwe stad. Met de verwijzing naar het supportersvak doet hij een appŔl op de inwoners van Leidsche Rijn: vormen zij een nieuwe gemeenschap, zoals de supporters, of richten zij zich in hun doen en laten vooral op het oude centrum?
Een eerdere uitvoering van dit kunstwerk was te zien op de tentoonstelling ĹPanorama 2000ĺ in Utrecht (Bunnikside, 1999). Net als in het centrum van de stad plaatste Dennis Adams de bankjes volgens een ogenschijnlijk willekeurig, maar toch uitgekiend systeem in Leidsche Rijn. Niet iedereen was blij met de soms onhandige plek van de kuipstoelen in het stadsdeel; sommige werden vernield. In 2005 werden ze weer van de diverse bouwlocaties in Leidsche Rijn verwijderd.


Foto: Onno Kummer


Foto: Onno Kummer


Foto: Onno Kummer


ACTIVITEITEN

Ingebruikname
Datum: zaterdag 11 januari 2003, 15.00 uur
Locatie: Parkwijk / Langerak
Activiteit: bustour langs bankjes afgesloten met een kindervoetbalwedstrijd. Dennis Adams geeft een toelichting op zijn werk en wordt ge´nterviewd door kunstcritica Ineke Schwartz.





DENNIS ADAMS

De Amerikaanse kunstenaar Dennis Adams maakt al vanaf het begin van de jaren tachtig (foto)installaties voor de openbare ruimte. Om deze fotowerken tentoon te stellen maakt hij gebruik van publieke, functionele ruimten als wachthokjes, bushaltes en kiosken. Adams wil met zijn fotowerken, sculpturen en installaties de toeschouwer bewust maken van de sociaal-maatschappelijke en politieke context van plekken en gebouwen. Op die manier laat hij zien dat kunst en architectuur niet waardevrij zijn. Hij 'overvalt' argeloze voorbijgangers en gebruikers van de publieke plekken die hij inneemt met politiek getinte uitspraken en uitdagende foto's. Een voorbeeld van een tijdelijk werk van Adams in Nederland was het werk bij Stroom HCBK in Den Haag. Ge´nspireerd door de dienst Burgerzaken in het Atrium van het stadhuis, bouwde Adams een reeks van 10 loketten na in de presentatieruimte van Stroom. Bezoekers die plaats namen aan deze loketten werden geconfronteerd met video-opnamen van elf jonge immigranten die vertellen over hun ervaringen in Den Haag en het land waar ze vandaan komen. Hun verhaal wordt afgewisseld met lange periodes van zwijgen. Voor Adams had dat zwijgen een tweeledige betekenis: het tot zwijgen gebracht worden en tegelijkertijd het zwijgen als een wapen van verzet.


ANDER WERK

CODA (1995)


Bunnikside, eerdere versie van Stadium 1999


Veel mensen kennen het rood-wit geblokte 'meetingpoint' op Schiphol Plaza, maar weinig mensen weten dat dit een kunstwerk van Dennis Adams is. En lang niet iedereen weet dat er binnen in het blok fotopanelen te zien zijn. Op die fotopanelen zijn de typische rood-wit geblokte objecten te zien die zich op luchthavens bevinden: wegwijzers, torens en electriciteitshuisjes. Adams maakte foto's van dit soort objecten in een aantal verschillende landen. En wel die landen die vroeger deel uitmaakten van de Nederlandse koloniŰn. Op een plek waar honderden passagiers dagelijks passeren verwijst Adams indirect naar de koloniale geschiedenis van Nederland.


COMMUNITY TABLE (1989)



Dennis Adams, Community Table, 1989. Locatie: Zaanstad, aan het weerpad. Foto: SKOR.


Community Table is het eerste Nederlandse kunstwerk in de openbare ruimte van Dennis Adams. Het lijkt in eerste instantie een idealistisch project dat, net als het buurthuis waar het tegenover staat, het leven in deze wijk moet veraangenamen. Community Table, de titel zegt het immers al, is bedoeld als een soort picknicktafel voor de buurt, maar dan wel een hele bijzondere want aan één kant van de zitbanken hangt een rij lichtbakken. De afbeeldingen die in deze 'lichtbakken' te zien zijn tonen op onverbloemde wijze de troosteloze (sociale) woningbouw die in de jaren zestig in de wijk Poelenburg in Zaanstad is neergezet.